fulltext

Kaledar akci

P Ú S Č P S N
1
Hlasování pro Muchovu lípu
2
Hlasování pro Muchovu lípu
3
Hlasování pro Muchovu lípu
4
Hlasování pro Muchovu lípu
5
Hlasování pro Muchovu lípu
6
Hlasování pro Muchovu lípu
7
Hlasování pro Muchovu lípu
8
Hlasování pro Muchovu lípu
9
Hlasování pro Muchovu lípu
10
Hlasování pro Muchovu lípu
11
Hlasování pro Muchovu lípu
12
Hlasování pro Muchovu lípu
13
Hlasování pro Muchovu lípu
14
Hlasování pro Muchovu lípu
15
Hlasování pro Muchovu lípu
16
Hlasování pro Muchovu lípu
17
Hlasování pro Muchovu lípu
18
Hlasování pro Muchovu lípu
19
Hlasování pro Muchovu lípu
20
Hlasování pro Muchovu lípu
21
Hlasování pro Muchovu lípu
22
Hlasování pro Muchovu lípu
23
Hlasování pro Muchovu lípu
24
Hlasování pro Muchovu lípu
25
Hlasování pro Muchovu lípu
26
Hlasování pro Muchovu lípu
27
Hlasování pro Muchovu lípu
28
Hlasování pro Muchovu lípu
29
Hlasování pro Muchovu lípu
30
Hlasování pro Muchovu lípu
31
Hlasování pro Muchovu lípu
1
Hlasování pro Muchovu lípu
2
Hlasování pro Muchovu lípu
3
Hlasování pro Muchovu lípu
4
Hlasování pro Muchovu lípu
Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Prevence rizikového chování

Prevence rizikového chování

Přímé varovné signály šikanování mohou být např.:

  • posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet; 
  • kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem;
  • nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil;
  • příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem;
  • skutečnost, že se žák podřizuje ponižujícím a panovačným příkazům spolužáků;
  • nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k nucení spoluúčasti na nich;
  • honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné,
    ale je nápadné, že je oběť neoplácí;
  • rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout;
  • žák se snaží bránit cestou zvýšené agrese, podrážděnosti, odmlouvání učitelům apod.

Nepřímé varovné signály šikanování mohou být např.:

  • žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády;
  • při týmových sportech bývá jedinec volen do družstva mezi posledními;
  • při přestávkách vyhledává blízkost učitelů;
  • má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený;
  • působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči;
  • stává se uzavřeným;
  • jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje;
  • jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené;
  • zašpiněný nebo poškozený oděv;
  • stále postrádá nějaké své věci;
  • odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy;
  • mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy;
  • začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole;
  • odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit.

 

POZN: (Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy, neboť konflikty v době adaptace nových žáků nejsou vzácností!)

Rodiče žáků by si měli všímat především těchto možných signálů šikanování:

  • za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi;
  • dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod.;
  • dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem;
  • nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno pozorovat i strach;
  • ztráta chuti k jídlu;
  • dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem;
  • dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu);
  • usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. "Nechte mě!";
  • dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně;
  • dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad; 
  • zmínky o možné sebevraždě;
  • odmítá svěřit se s tím, co ho trápí;
  • dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze;
  • dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí;
  • dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům;
  • dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma;
  • své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace
    s teploměrem apod.);
  • dítě se vyhýbá docházce do školy;
  • dítě se zdržuje doma více, než mělo ve zvyku.

Informace pro rodiče

Naše škola je příznivě hodnocena jak rodičovskou veřejností, tak i Českou školní inspekcí. Velmi si toho vážíme. Nicméně i ta nejlepší škola není zcela imunní proti výskytu šikanování. Proto chceme být připraveni zachytit případné ubližování silnějších slabším hned v počátku a účinně takové bezpráví zastavit. S tímto záměrem jsme vytvořili program proti šikanování. Jeho důležitou součástí je spolupráce nás pedagogů s Vámi - rodiči. Prosíme Vás proto o pomoc. Kdybyste měli podezření či dokonce jistotu, že je Vašemu dítěti ubližováno, bezprostředně se na nás obraťte (na třídního učitele, školního metodika prevence či ředitele školy).

Děkujeme za Vaši podporu.